Wstępniak, czyli o automatyzacji

Dekadę temu do tradycyjnego zestawu mediów reklamowych dołączył Internet. Pojawiły się nowe możliwości targetowania reklamy, mierzenia efektów i zaangażowania użytkowników. Ale system sprzedaży powierzchni został ten sam – telefon, lunch, impreza, mail, zamówienie wysyłane faxem. Czyli dobrze w branży (i wśród fanów Mad Men) znany „cocktail buying”.

Połączenie technicznych możliwości systemów operujących w milisekundach z pracą planera daje ogromną stratę efektywności. Kupowanie milionów odsłon emitowanych przypadkowo na setkach serwisów www przypomina marketing masowy z lat 50-tych, patrząc z perspektywy obecnych możliwości technicznych.

Automatyzacja procesu zakupu reklamy internetowej, czyli programmatic buying, pozwala poprawienie efektywności całego procesu, czyli:

  • uealastycznienie cen: model aukcyjny, RTB
  • lepsze wykorzystanie powierzchni: na poziomie pojedynczje odsłony a nie paczke po tysiąc
  • możliwość dołączenia danych: wiedza komu pokazujemy reklamę
  • optymalizację kampanii w czasie rzeczywistym: miejsce, ilość i treść reklamy może być zmieniana w każdym momencie, nie ma konieczności zobowiązywnia się w zleceniu do konkretnej emisji.

Ten trend jest nieunikniony, ale wymaga zmiany percepcji i mentalności, tak jak przejście z pracy ręcznej na maszyny parowe, z książek pisanych ręcznie na prasę drukarską, z płyt winylowych na mp3, itd.

Blog programmatic.pl będzie właśnie o tym, czyli jak „cocktail buying” ustępuje miejsca „programmatic buying:. Poruszymy zarówno tematy na poziomie początkującym, jak i (miejmy nadzieję) zaawansowanym. Jak każde nowe i wymagające zmian dotychczasowych nawyków zjawisko jest często krytykowany bo ma swoje „choroby wieku dziecięcego”, o czym też postaramy się napisać. A kto „będzie się starał” – zapraszamy do sekcji „O autorach”

Będziemy wdzięczni za wasze sugestie co do rozwoju bloga i jego tematyki.

Przeczytaj również:

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *