Sprzedaż inventory poprzez PMP, czyli jakie korzyści daje dealID i paczki inventory

Ten wpis nawiązuje do postów o kryteriach wyboru technologii SSP, a konkretniej jest rozwinięciem podpunktu “możliwość sprzedaży poprzez PMP”. Wkrótce pojawią się pozostałe artykuły.

Decydując się na wybór rozwiązania SSP, warto oprócz wspomnianych wczesnej kryteriów zrobić badanie rynku, czyli odpowiedzieć sobie na pytanie czego tak naprawdę oczekują klienci którzy będą kupować od nas powierzchnię w programmaticu.

Badając temat RTB od strony wydawcy prowadziliśmy równolegle rozmowy z domami mediowymi i agencjami w celu uzyskania tych informacji i w pewnym momencie, gdy już mieliśmy short-liste na jednym ze spotkań pojawiło sie pytanie: Czy będziemy mogli kupować wasze inventory w PMP przez dealID ? I człowiek już myśli, że żaden skrót do nie zaskoczy, a tu proszę. To tez pokazuje jak bardzo dynamiczne rozwija się ten rynek

PMP czyli jak działa Private MarketPlace

Zasadniczo PMP jest sposobem sprzedawania/kupowania powierzchni. W odróżnieniu od open marketu RTB w PMP, wydawca ma pełną kontrole nad tym co sprzedaje, komu sprzedaje oraz po jakich stawkach. Jest to w zasadzie jedyna sytuacja, w automatycznych transakcjcha, kiedy zarówno sprzedający i kupujący kontaktują się ze sobą w celu ustalanie warunków współpracy.

Odbywa się to w następujący sposób. Klient chce kupić określony segment użytkowników lub target (bazujące na profilach użytkowników lub serwisach tematycznych), po określonej cenie, na określonej powierzchni i w tym celu kontaktuje sie ze sprzedającym. Gdy ustalenia sa poczynione, następuje spięcie systemów SSP i DSP. Ze strony DSP jest to jednorazowe przekazanie numeru identyfikującego konkretny Trading Desk, używający konkretnego DSP, do wydawcy, co nazywa się seadID. Ten numer seadID jest przypisany po stronie SSP na stałe i identyfikuje konkretny trading desk. Przy kolejnych kampania nie ma konieczności ponownego przekazywania parametru seatID gdyż jest on stały dla każdego trading deska. Następnie wydawca ustawia zmienne kampanii czyli segment lub target, formaty reklamowe, miejsca reklamowe. Następnie za pomocą maila , wydawca przekazuje trading deskowi indywidualny numer ID, czyli faktyczny dealID , który to trading desk wpisuje w swoim systemie DSP. Deal ID jest numerem, który identyfikuje ustalenia miedzy wydawca, a trading deskiem. Jeśli wszystko zostało ustawione poprawnie kampania zaczyna się emitować.

Opis schematu
Trading desk ustala warunki kampanii (telefonicznie/mailowo) z wydawcą. Jeśli zgodzą się co do warunków, wydawca ustawia kampanię w swoim SSP, następnie generuje numer dealID który mailowo przesyła do trading deska. Trading desk wpisuje otrzymany od wydawcy numer dealID i umieszcza do w swoim DSP. Kampania może się rozpocząć.

Paczki, nowe lepsze PMP

Cały proces jest dość skomplikowany, więc twórcy platform SSP chcąc ułatwić i przyspieszyć proces tworzenia PMP coraz częściej tworzą specjalne platformy transakcyjne. W uproszczeniu polega to na tym, że wydawca w swoim interfejsie tworzy paczki zawierającą konkretne parametry (podobnie jak po stronie SSP przy PMP czyli target lub segment, formaty reklamowe, miejsca reklamowe oraz oczekiwany floor price). Taka gotowa paczka trafia na platformę, gdzie posiadający dostęp do niej traging desk może znaleźć intersujacą go paczkę. Platformy te dają możliwość negocjowania cen i parametrów tych paczek poprzez wewnętrzny czat. Jeśli paczka np. osoby zainteresowane motoryzacją z UK kosztująca w CPMie 4$, jest za droga dla trading desku, moze on poprzez czat poprosić o zmniejszenie ceny do 3,5$. Jeśli wydawca się zgadza na takie warunki, klika “zaakceptuj” i kampania sie rozpoczyna. Nie ma limitów na ilość stworzonych paczek. Paczki mogą być tworzone przez wydawcę, chcącego sprzedać konkretne rzeczy, ale równie dobrze mogą być tworzone na życzenie trading desku.

Wydawca tworzy określoną paczkę na platformie transakcyjnej. Trading desk podłączony platformy transakcyjnej szuka interesujących do targetów. W momencie, gdy trafi na paczkę wydawcy, akceptuje ją i kampania się rozpoczyna. W sytuacji gdy nie odpowiada mu cena, może ją negocjować za pomocą wewnętrznego czatu platformy transakcyjnej. Jeśli strony zgodzą się co do warunków i zaakceptują transakcję, kampania automatycznie się rozpoczyna, gdyż zarówno SSP wydawcy jak i DSP trading deska podpięte sa do tej samej platformy transakcyjnej co zdejmuje konieczność generowania i przesyłana numeru dealID przez wydawcę i wstawiania go do swojej platformy DSP przez trading desk.
Wydawca tworzy określoną paczkę na platformie transakcyjnej. Trading desk podłączony platformy transakcyjnej szuka interesujących do targetów. W momencie, gdy trafi na paczkę wydawcy, akceptuje ją i kampania się rozpoczyna. W sytuacji gdy nie odpowiada mu cena, może ją negocjować za pomocą wewnętrznego czatu platformy transakcyjnej. Jeśli strony zgodzą się co do warunków i zaakceptują transakcję, kampania automatycznie się rozpoczyna, gdyż zarówno SSP wydawcy jak i DSP trading deska podpięte sa do tej samej platformy transakcyjnej co zdejmuje konieczność generowania i przesyłana numeru dealID przez wydawcę i wstawiania go do swojej platformy DSP przez trading desk.

Możliwe jest to poprzez konstrukcje samej platformy, która zdjemuje zarówno w trading desków i wydawców techniczne kwestie związane z generowanie i przesyłaniem dealID, a w zamian daje prostę platformę komunikacyjno-negocjacyjną.

Platformy transakcyjne znacznie skracają i ułatwiają proces negocjacji. Ciekawą opcją jest historia negocjacji, do której zawsze można powrócić. Na chwilę obecną działającą platofrmą może się pochalić Rubicon Project, plafroma nazywa się RevvConnect. Nad podobnym rozwiązaniem pracuje również Pubmatic.

Przeczytaj również:

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *