RTB w Performics – Rafał Sobiczewski

Kolejny wpis z cyklu “Pytań o RTB w Polsce“. Tym razem odpowiada na nie Rafał Sobiczewski, Technology Development Director w Performics.

1. Kim jesteś i co robisz?

Rafał Sobiczewski Technology Development Director

2. Co to jest RTB?

RTB to aukcyjny model zakupu reklamy typu display. Jednak z naszej perspektywy to tylko element układanki, którą nazywamy Programmatic Buying. To zmiana koncepcji myślenia na temat zakupu powierzchni w internecie. Niesie to za sobą również zmianę strategii planowania i realizacji kampanii internetowych. Z punktu widzenia technologicznego istotne są 3 zmienne: algorytmy, jakie są wykorzystywane  w procesie zakupowym, powierzchnie do wykorzystania oraz dane na podstawie których możemy targetować kampanie.

3. Jak RTB jest wykorzystywane w firmie, w której pracujesz?

Dla nas RTB stanowi narzędzie do celu jakim jest efektywny zakup widowni zgodnej z celem kampanii. Dzięki RTB możemy w efektywny kosztowo sposób osiągnąć cele, które wcześniej były dla nas niemożliwe. Dzięki platformom DSP możemy w skuteczny sposób zaprogramować określoną widownię oraz wykorzystywać technologię platform DSP do zaawansowanego remarketingu. Coraz więcej klientów zaczyna uwzględniać w swoich planach kampanie w modelu RTB. Istotne jest, że są to Klienci z różnych branż, dla których kampania ma zrealizować różne cele.

4. Korzyści i problemy RTB?

Jedną z największych korzyści jest możliwość precyzyjnego kierowania kampanii. Istotne jest, że ową widownię kupujemy na ogromnej powierzchni reklamowej, co pozwala na budowanie precyzyjnych zasięgów w określonych grupach, które dotąd były niemożliwe. Korzyścią jaką dają dostępne technologie jest możliwość połączenie zaawansowanych narzędzi remarketingowych z precyzyjnym targetowaniem kampanii. Połączenie tych dwóch elementów w istotny sposób wpływa na efektywność . Obecnie jednym z większych wyzwań dla rynku RTB w Polsce jest dostępność wysokiej jakości danych wykorzystywanych do targetowania kampanii. Wciąż brakuje odpowiednio dużych i jakościowych baz. Choć należy przyznać, że w ostatnim czasie dokonał się duży postęp w tym zakresie.

Wciąż jednym z istotniejszych elementów jest rzetelna edukacja reklamodawców ? na temat możliwości i ograniczeń systemów RTB. Ważne jest również, aby edukacja dotyczyła technologii, która jest integralną częścią tego systemu.

5. Jak szacujesz udział RTB w rynku display w Polsce teraz i za rok?

Biorąc pod uwagę relatywnie krótki okres funkcjonowania RTB w Polsce trudno o precyzyjne oszacowanie. Gdybym miał obstawiać ? obstawiłbym przedział 3% – 5% w tym roku. Biorąc pod uwagę niską bazę i zwiększające się zainteresowanie reklamodawców rok 2014 oszacowałbym w granicach 10% – 12% udziału. Kluczowe w tym momencie wydaje się edukacja Klientów tak, aby kwestie RTB były podejmowane już przy budowaniu strategii komunikacji on-line. Wówczas ? my jako agencja ? będziemy mogli wykorzystać pełnię możliwości dostępnych technologii.

więcej: RTB w OMD, RTB w WP.pl, RTB w Onet, RTB w NK.pl

Przeczytaj również:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *