RTB w WP – Joanna Pawlak

Niedawno rozpoczęliśmy cykl mini-wywiadów z Kupującymi (agencje, domy mediowe, trading-desk) – pierwsza na pytania odpowiadała Kamila Kownacka z OMD, niedługo będą kolejne. Dla uzupełnienia tego obrazu poprosiliśmy również przedstawicieli wydawców, żeby podzielili się swoimi przemyśleniami w tym temacie. Jako pierwsza na nasze pytania odpowiedziała Joanna Pawlak, Dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży, Wirtualna Polska.

1. Z jakich technologii (platformy SSP) korzystacie?

Nie zamykamy się na żadną technologię. Do oczekiwanego przez nas efektu najbliżej jest natomiast, jak się okazało po analizach, skandynawskiej platformie AdMeta. Kilka miesięcy temu rozpoczęliśmy fazę produkcyjnych testów z tą technologią w modelu RTB, na ostatnim etapie są przygotowania do wdrożenia drugiej części „private adexchange”. Nasz nowy kanał sprzedaży, rozwijany jako Platforma Sprzedażowa AdTotal – na której oferujemy zarówno powierzchnię WP.PL, jak i naszych zewnętrznych partnerów – wykorzystuje technologię AdMety.

2.  Co było najważniejsze przy wyborze SSP?

Bezsprzecznie największy priorytet miała kwestia bezpieczeństwa danych użytkowników WP.PL. Jako lider usług e-mail w Polsce – poczta.wp.pl jest od lat najpopularniejszą pocztą elektroniczną wśród internautów – dysponujemy informacjami o naszych użytkownikach, którzy wyrazili zgodę na ich wykorzystywanie dla lepszego targetowania reklamy. Zależało nam na tym, by maksymalnie te dane ochronić, a tym samym do minimum ograniczyć możliwość nieuprawnionego ich wykorzystania przez potencjalnych uczestników aukcji. AdMeta zaoferowała nam rozwiązanie, które było najbliższe naszym oczekiwaniom.

Kolejnymi elementami, które miały dla nas niebagatelne znaczenie, były popularność rozwiązania i liczba źródeł zakupowych podpiętych do platformy. I w tych obszarach dostawca wykorzystywanej przez nas technologii zapewnił zadowalający poziom usługi.

3. Jakie inventory udostępniacie poprzez RTB? czy umożliwiacie targetowanie segmentów użytkowników na podstawie danych, które zbieracie o użytkownikach?

Na Platformie Sprzedażowej AdTotal dostępna jest duża część serwisów WP.PL i szeroka paleta witryn zewnętrznych partnerów – dotychczasowych serwisów z sieci AdTotal oraz dołączających do niej nowych wydawców, których serdecznie zapraszamy do współpracy, a dla których nasza platforma może stanowić dodatkowe źródło przychodu. W części obsługującej klasyczny model RTB dostępne są serwisy Standard (według naszej nomenklatury, w odróżnieniu do serwisów Premium, o których niżej) – czyli wszystkie te, które zapewniają duży zasięg i ciekawą, atrakcyjną grupę użytkowników.

Zdecydowaliśmy, że w modelu RTB nie będziemy udostępniać, w pierwszej fazie, dodatkowych danych – czy to demograficznych, czy behawioralnych. Mamy oczywiście taką możliwość, ale w pierwszej kolejności chcemy zaoferować tę opcję, wraz z dostępem do serwisów Premium, ekskluzywnej grupie nabywców w modelu Programmatic, czyli automatycznej sprzedaży ograniczonej do zaproszonych klientów, niekoniecznie opartej na modelu aukcyjnym.

4. Jakie wydatki w RTB estymujesz na ten i na przyszły rok (wartość lub % wartości rynku display)

To pytanie, na które nie da się dziś jednoznacznie odpowiedzieć. To stosunkowo młody model sprzedaży, który dopiero zaczyna zyskiwać na popularności. Przyjmujemy, że w 2013 roku udział RTB w rynku reklamy display może wynieść 2-3%. W przyszłym roku ta wartość może wzrosnąć nawet do 8-10%.

5. Kontakt do osoby odpowiedzialnej za RTB w WP

Osobą rozwijającą usługi i platformę RTB w WP.PL jest Michał Łukasiak, Koordynator ds. Systemów Wspomagających Sprzedaż

Przeczytaj również:

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *