RTB w Amnet – Marcin Olszewski

Na pytania o RTB odpowiada Marcin Olszewski a ATD AMNET

1. Kim jesteś i co robisz? 

Marcin Olszewski, Client Service Director AMNET Polska

2. Co to jest RTB?

Model RTB (real-time bidding) umożliwia zakup w czasie rzeczywistym pojedynczej odsłony, skierowanej do konkretnego odbiorcy.

Osobiście uważam, że RTB to odpowiedź na nieefektywny zakup reklamy graficznej.
Model zakupu powierzchni, który zmieni całą branżę reklamową (nie tylko online), gdzie nowe elementy takie jak dane będą miały znacznie większy wpływ na efektywność kampanii niż istotność miejsca wyświetlenia reklamy.

3. Jak RTB jest wykorzystywane w firmie, w której pracujesz?

AMNET jest dedykowaną spółką do zakupu powierzchni w modelu RTB, także 100% czasu poświęcamy właśnie w tym obszarze 🙂

Razem z naszymi pozostałymi spółkami z grupy AEGIS Media współpracujemy z naszymi klientami przy doborze elementów kampanii, które przełożą się na realizację celów. Tym samym jako AMNET dostarczamy rozwiązania naszym klientom właśnie w zakresie zakupu powierzchni w modelu RTB.

4. Korzyści i problemy RTB?

Przede wszystkim holistyczne podejście do zakupu powierzchni reklamowej. ?Widząc? wszystkie witryny z poziomu jednej platformy (dsp) jesteśmy w stanie kontrolować częstotliwość kontaktu (również jako remarketing) reklamy z konkretnym użytkownikiem. Oczywiście ten zakup jest ukierunkowany już na wcześniej zdefiniowany cel kampanii, także odbywa się bieżąca optymalizacja witryn i użytkowników przynoszących konwersje.

Kolejną korzyścią modelu RTB jest możliwość wykorzystania danych o użytkownikach z różnych podmiotów ponieważ przekłada się to bezpośrednio na zniwelowanie tzw. media wastage – gdyż nie emitujemy np.: reklam podpasek do mężczyzn.

Cóż najistotniejszym wyzwaniem dla modelu RTB jaki widzę na chwilę obecną to weryfikacja kontentu i miejsce wyświetlenia reklamy.

Przyjęło się w Polsce, że reklamy w modelu RTB emitowane są w miejscach mało atrakcyjnych i takich które się ?nie sprzedają?. Nie jest to prawdą bo w wielu przypadkach emitujemy reklamę na stronach głównych wielu znanych serwisów czy portali. Na chwilę obecną weryfikacja miejsca wyświetleń reklam odbywa się w głównej mierze ręcznie (tworzone są tzw. white listy witryn bezpiecznych), gdzie na zachodzie prosperują dość dobrze firmy, które oferują monitoring oraz weryfikację miejsca wyświetlenia reklamy na bieżąco.

Drugim wyzwaniem dla modelu RTB, które widzę na chwilę obecną to estymacje.

Musimy dalej edukować rynek, że w tym modelu nie ma gwarancji ? że za kwotę x dostaniemy dokładną liczbę odsłon a konwersja będzie nasz kosztowała dokładnie 19,99pln.

To są estymację i zgodnie z zasadą aukcji nasze ceny zakupu powierzchni mogą się wahać i my oraz nasi klienci musimy mieć to na uwadze.

5. Jak szacujesz udział RTB w rynku display w Polsce teraz i za rok? 

Jeżeli chodzi o ten rok to szacuję, że wydatki na reklamę w modelu RTB mogą osiągnąć 6-7% wydatków na display zaś w przyszłym roku estymuję, że może to być nawet 11-12% wydatków na display.

Przeczytaj również:

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *