Inicjatywa ads.txt – o co chodzi?

Jednym z poważniejszych problemów istniejących w ekosystemie programmatic jest podszywanie się pod znane domeny (domain spoofing – w ten sposób działał Methbot) oraz nieuczciwa odsprzedaż czyjejś powierzchni (arbitraż).

Sprowadza się to do tego, że reklamodawca nie ma wiedzy, gdzie faktycznie jego reklama jest emitowana a wydawca nie ma kontroli kto i na jakich warunkach odsprzedaje jego powierzchnię. Obecnie funkcjonujący protokół komunikacji nie daje gwarancji, że deklarowany URL faktycznie odpowiada kupowanej odsłonie ani że sprzedający miał prawo ją sprzedać.

Czym jest ads.txt?

Ads.txt działa (a właściwie ma działać – technologia jest dopiero w fazie rozwoju) w ten sposób, że wydawca umieszcza na swoim serwerze plik tekstowy, który zawiera informacje o tym, kto może sprzedawać jego powierzchnię. Platformy exchange weryfikują zawartość pliku i nie obsługują zapytań, które nie są zgodne. W ten sposób eliminują część fraudu. Mechanizm ma szansę znacznie zwiększyć transparentność programmatic, o ile zostanie powszechnie wprowadzony. I tu pojawiają się dwa problemy – po pierwsze, jest to dodatkowa praca dla właścicieli platform technologicznych, które i tak obecnie doświadczają dużej presji spowodowanej lawinowym wzrostem bid requestów wygenerowanym przez header bidding. Po drugie – nie jest w interesie wszystkich platform zwiększanie transparentności. Jeżeli klienci oczekują niskich kosztów – wyższy poziom transparentności może utrudnić “dowożenie” wyników.

Czy da się to zrobić inaczej / lepiej niż ads.txt?

Poleganie na wiarygodności jednego, nieszyfrowanego pliku tekstowego może być ryzykowne. Alternatywą jest zastosowanie technologii blockchain, która dzięki współdzielonemu archiwum operacji jest znacznie efektywniejsza w potwierdzaniu wiarygodności sprzedającego i kupującego, ale implementacja takiego rozwiązania będzie jeszcze bardziej kosztowna niż ads.txt. Niemniej jednak pojawiają się już pierwsze pomysły na wykorzystanie blockchain w reklamie (tutaj).

Więcej o inicjatywie ads.txt na stronach IAB.

Przeczytaj również:

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *